sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Uudet kuviot


No niin, ajattelin siis hiukan kertoilla ensin millaisessa paikassa elelen. Pääsin siis tuttavani kautta Thaimaahan opettamaan englantia vapaaehtoisesti. Olen nyt ollut täällä jo kuukauden, mutta opettaa en ole vielä saanut. Kävi nimittäin niin hölmösti, ettei kukaan kertonut minulle, että thaimaassa on lomaa koulusta melkein koko lokakuun! Että tässä sitä on nyt sitten yritetty löytää jotain kiinnostavaa tekemistä pienestä kylästä :) Pyöräilty on koko kylän ympäri ja tutkittu kaikki mahdolliset paikat. Ainoasta ruokakaupasta on ainakin tullut ystäväni. Ylipäätään aluksi oli hyvinkin kiinnostavaa vain pyöräillä ympäriinsä ja katsella thaimaalaista elämää. Ja itse olen vähintäänkin yhtä outo ilmestys näille ihmisille. Joka ikinen ihminen tuijottaa minua pyöräillessäni ohi ja saattaa sanoakin jotain. Lapset kiskovat vanhempiaan hihasta ja huutavat, että "äiti, katso 'farang!'" Farang tarkoittaa siis ulkomaalaista ja sitä kyllä kuulee joka ikinen kerta kun lähtee jonnekin.

Asun pienessä yksityisessä lastenkodissa. Ihmiset ovat oikein ystävällisiä ja mukavia. Ongelma on vain kielimuuri, mutta kyllä siitäkin selvitään. Lisäksi thaimaalaiset tavat ovat aika erilaisia kuin Suomessa. Täällä lapset tekevät paljon töitä, ja esimerkiksi tuovat minulle ruoan ja juoksevat aina avaamaan portin kun tulen. Tuntuu aika kauhealta vain lomailla ilman tekemistä samalla kun muut tuovat minulle ruoan ja siivoavat huoneeni! Niin siis yksi nainen siivoaa joka päivä huoneeni.. Yritin aluksi kysellä jos voisin auttaa jossakin, mutta ei täällä oleteta englannin opettajan auttavan kotitöissä. Niinpä siis vain olen ystävällinen kaikille, jotka auttavat minua. Kai pitäisi vain nauttia täysihuollosta. Pyykit pitää sentään pestä itse. Ja käsipyykillä mennään, joten siihen ainakin saa kulutettua aikaansa ;) Ja siivoojatäti opettaa minulle aina thaita. Hän on todella mukava ja myös paras opettaja mitä minulla on täällä ollut. Ja minä opetan hänelle suomea :)

Ajattelin laittaa nyt vähän kuvia kaikesta mahdollisesta, ennen kuin netti taas sulkeutuu. Täällä pitää siis kysyä erikseen netti aina pariksi tunniksi, enkä kehtaa sitä joka ilta pyytää.

Tässä nyt ensin vain hiukkasen kuvia pikku kyläsestäni :)









 

Ja tässä sitten vähän kuvia kämpiltä
 

Täällä asuu itseni lisäksi yski filippiiniläinen pariskunta, joka myös opettaa englantia samassa koulussa. Minulla on siis kaksi englanninkielistä juttukaveria! Tässä kuvassa filippiiniläiset opettavat laulun sanoja lastenkodin lapsille (ja minulle).


 Tiski- , pyykki- ja kuivauspaikka ;)

 Keittiö jatkuu epämääräisenä myös talon ulkopuolelle...


Ja tuo on siis ruokailutila ja lasten leikkipaikka yms.

 "Koulubussi"


 Puutarhatontut :)


  Talon teinityttöjen lempipaikka ;)

 Ja pihan chilipuska :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti